Mobiler, røgbomber og farve-fades
01.09.2021 - 16.12.2021
Kulturen flytter ud. I løbet af efteråret laver Christina Riisom og jeg syv dynamiske workshop-forløb rundt på de syv SFO´er i Lejre kommune. Vi inviterer børn til at deltage i en kreativ dialog og proces med udvalgte materialer, i skabelsen af egne og fælles værker. Alle værker bliver afslutningsvis udstillet på skolen.
 
-Læs om projektet på kommunes hjemmeside:

https://www.lejre.dk/nyheder/nyheder/2021/oktober/kulturen-flytter-ud-til-kommunens-sfo-er/

Se flere billeder og video

The Darling
20.10.2020
Igennem det sidste år, har The Darling udstillet og solgt flere af mine værker. Jeg føler mig beæret over at være en del af deres udstilling og samling. Et samarbejde, som jeg værdsætter meget.

"Plesner's works have become a central part of the collection at The Darling because his art - and not least the way he produces it - is so fundamentally different from what we are used to.

In the creation of Plesner's works, there is of course a plan that has been carefully prepared, but the artist always consciously lets nature play such an important role that it is in fact a kind of co-creator of the individual piece.

As a viewer of his art, one can never be completely sure of what he himself has planned and what nature has contributed. There is an eternally interesting game between the controlled and the quite uncontrolled when fascinating results emerge in the interplay between fire, water, clay, wind and earth. Works always remain in a stylish balance between the controlled aesthetic and the absolutely harsh - between the civilized and the untamed.

To view all of Morten Plesner’s artwork check out www.thedarling.dk "

www.instagram.com/thedarlingcph

Knotweed structure_3

28.05.2021 - 08.08.2021

En brændingsskulptur lavet af 500kg ler i Byparken, Roskilde.

Lavet til gruppeudstillingen Bobler i samarbejde med Museet for samtidskunst. En udstilling med værker placeret rundt i Roskilde. Værker lavet af de dejlige folk fra aterlier-fælleskabet 51Cth.

 

[Knotweed structure no.3] var en stedspecifik brændingsskulptur - et kæmpe ler værk, modelleret op og brændt på stedet. Det var en længere proces, hvor jeg først stablede en ildfast sokkel op, og derefter byggede skulpturen ovenpå. Værket blev bygget af ler-rør, med et tværsnit inspireret at plantestilken fra japansk pileurt. Når leret var tørt, blev hele skulpturen pakket ind i keramisk filt og vi fyrede langsomt op i brændkammeret med træ.  Som en kæmpe kapillær struktur blev varmen fra ilden kanaliseret op gennem leret. Det tog én dag før leret nåede en høj nok temperatur (1050°)og vi kunne løfte filten væk - for endelig at afsløre skulpturen, som stod rødglødende tilbage i skumringen.

Brændings-team: Christian Glahn, Mette Katrine Bay Jensen, Bollete Thygesen, Anne Marie Fiig

 

De deltagende kunstnere i Bobler var Johna Hansen, Hans F. Beck, Ida Retz Wessberg, Jacob Alrø, Peter Jensen, Frederik E., Adam Fenton, Regitze Engelsborg Karlsen, Silas Inoue, Christine Overvad Hansen, Viktor-Emil Dupont Billund, Kirke Hundevad Meng, Lydia Hauge Sølvberg

Process video af Troels Kahl

Formskifter / Skovkrop

28.05.2021 - 08.08.2021.

En dialog og taktil process mellem skoven, leret, Nana Francisca Schottländer og jeg til gruppeudstillingen Kunst. Natur. Ritual.  I skoven omkring Alléhuset, Holsteinborgvej 149b, 4243 Rude.

En brændingsskulptur som er opbygget af gentagende handlinger og interaktioner med skoven. Nana lavede en rituel performance, et kropsligt aflad, som tilføjede lerværket ny betydning og symbolik. Afslutningsvis lavede vi en flot brænding under trækronerne og afslørede den rødglødende skulptur i skumringen. Skulpturen står nu og forfalder i skoven.


Brændings-team: Christian Glahn og os

 

Kunst. Natur. Ritual. er en fællesskabt udstilling, der udfolder sig i naturlige omgivelser – ved Alléhuset i skoven i Rude, hvor Carina Lyall bor og praktiserer Earth Medicine. Udstillingen er skabt i en udveksling mellem det specifikke sted, skoven, og fem kunstnere, der alle på hver deres måde er inspirerede af natur og af det rituelle.

De deltagende kunstnere var Cecilia Westerberg, Mette Borup Kristensen, Morten Plesner, Nana Francisca Schottländer og Regitze Engelsborg Karlsen. 

 


"Vi mødtes i regnen i skoven for at tage fat i mødet med stedet, med hinanden, med materialerne. For at få noget til at opstå i summen af det hele. Carina taler om, at vi beskues og registreres af omgivelserne i lige så høj grad, som vi beskuer og registrerer dem.

Vi gør bål-ilden glad med ofringer og intentioner og tager den ind for at gøde processen. Morten havde sørget for 300 kg. smuk lys raku-ler og et overdække hvor vi kunne arbejde. Vi arbejdede os ind i leret, slæbte, organiserede, rensede stedet og byggede et fundament for den skulptur, der skulle tage form. Udviklede en klasketeknik, hvormed vi kunne komme ind på livet af træerne omkring os og tage leraftryk af deres stammer for at opbygge de første lag i skulpturen. Det regnede, vi gik på opdagelse i træernes strukturer, klaskede, byggede, afstivede, tændte et bål, begejstredes over processen, drak en øl. Hen under aften nåede vi en blindgyde.

Hvad kaldte stedet, skulpturen, leret og fortællingen på? Der opstod rygradslignende formationer bygget op med håndtryk over tørrede grene af japansk pileurt.

I mørket fik deltagernes kropslige smertepunkter form og fortælling gennem leret, som i et ritual blev formgivet på min krop og indarbejdet i skulpturen. Personlige reservoirer blev indlejret i leret og bragt sammen med stedets legemer og strukturer i skulpturens form. Dagen efter byggede vi videre, styrkede, forbandt, forgrenede og lod skulpturens eget liv pulsere igennem de forskellige dele. Nu står den i ly og tørrer og venter på at transformeres gennem ild til et glødende monument over processen..."
 


Tekst Nana Francisca Schottländer

Drillvases - [Powerdrill_pottery]

24.02.2021

Syv stentøjsobjekter drejet op med forskellige typer vinkeljern i vild rotation med en boremaskine. De er lavet specielt til Tableau.cph og er derfor alle drejet op som vandtætte vaser. De kan købes på Tableau´s hjemmeside.

"Plesner has used different angle tools to rip, push and scratch the clay. A high frequency on the cavalette and repetitive use of the drill machine provides a very certain look to the sculptures. This technique makes every object unique while the look appears torn apart, honest and rough yet still fragile. Inspired by sci-fi and volcanic forces, it does not look human made but more like a mineral such as lava or melted metal. 

 

Check out the 7 unique pieces oline or at the gallery.."

www.tableau-cph.com/power-drill-pottery

"Atoll"
04.06-28.07.2020


Min første solo udstilling hos Bricks gallery, Blågårdsgade 11B, 2200 København.
Det var en stor fornøjelse og en god arbejdes process med gallerist Morten Halborg i skabelse af udstilling og tilblivelsen af udstillingskataloget som stadigt kan købes hos i Bricks gallery eller www.limitedworks.com